Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Η Bosch στην Ελλάδα
Η ιστορία της εταιρείας

Ανασυγκρότηση 1946-1959

Ο πύργος του πρώτου εργοστασίου Bosch στη Στουτγκάρδη που υπέστη σημαντικές ζημιές (1945)

Στο τέλος του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου η Bosch είχε χάσει για δεύτερη φορά τις διεθνείς έδρες της. Μεγάλο μέρος των εγκαταστάσεων παραγωγής της έγινε συντρίμμια. Οι δύο επόμενες δεκαετίες ήταν αφιερωμένες στην ανασυγκρότηση αλλά και στην αξιοποίηση νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Σχέδιο ενός κατασκευαστή που εργάζεται σε ένα κτίριο.

Με καρότσια μεταφοράς και φτυάρια — ανασυγκρότηση της Bosch

Μέχρι το 1945 είχε καταστραφεί περισσότερο από το 50 τοις εκατό των εγκαταστάσεων των εργοστασίων της Bosch στη Γερμανία από βόμβες των συμμάχων. Ο κύριος ρόλος της Bosch ως προμηθευτή στρατιωτικών οχημάτων κατά τη διάρκεια του πολέμου την έκανε στρατηγικό στόχο. Τώρα η εταιρεία έπρεπε να αποκαταστήσει, να κατασκευάσει και να δημιουργήσει εργασία για τους συνεργάτες.

Μέρος της καταστροφής ήταν ορατό για πολύ καιρό ακόμη μετά από το τέλος του πολέμου. Ο πύργος του πρώτου εργοστασίου Bosch στη Στουτγκάρδη που υπέστη σημαντικές ζημιές (1945)
Μέρος της καταστροφής ήταν ορατό για πολύ καιρό ακόμη μετά από το τέλος του πολέμου. Ο πύργος του πρώτου εργοστασίου Bosch στη Στουτγκάρδη που υπέστη σημαντικές ζημιές (1945)
Ένα χρόνο μετά από το τέλος του πολέμου τα σημάδια της επανακατασκευής ήταν φανερά στο μεγαλύτερο μέρος των εγκαταστάσεων του εργοστασίου στη Στουτγκάρδη που καταστράφηκαν. (1946)
Ένα χρόνο μετά από το τέλος του πολέμου τα σημάδια της επανακατασκευής ήταν φανερά στο μεγαλύτερο μέρος των εγκαταστάσεων του εργοστασίου στη Στουτγκάρδη που καταστράφηκαν. (1946)
Έλεγχος ποιότητας των αναφλεκτήρων στο εργοστάσιο Μπάμπεργκ (1950). Το παραδοσιακό προϊόν που κατασκευάστηκε πρώτο το 1902 από την Bosch ήταν ένας από τους ρυθμιστές της οικονομικής ανάκαμψης πριν από το 1945.
Έλεγχος ποιότητας των αναφλεκτήρων στο εργοστάσιο Μπάμπεργκ (1950). Το παραδοσιακό προϊόν που κατασκευάστηκε πρώτο το 1902 από την Bosch ήταν ένας από τους ρυθμιστές της οικονομικής ανάκαμψης πριν από το 1945.
Η Bosch γιορτάζει την εκατομμυριοστή πρώτη αντλία έγχυσης diesel στο φουαγιέ του εργοστασίου στο Feuerbach (1950). Αυτό το επιτυχημένο προϊόν ξεκίνησε να παράγεται πρώτα εδώ το 1927.
Η Bosch γιορτάζει την εκατομμυριοστή πρώτη αντλία έγχυσης diesel στο φουαγιέ του εργοστασίου στο Feuerbach (1950). Αυτό το επιτυχημένο προϊόν ξεκίνησε να παράγεται πρώτα εδώ το 1927.
/

Mπουζί και μαγειρικά σκεύη— επιβιώνοντας από τη μεταπολεμική περίοδο

Η Bosch προκειμένου να μπορέσει να επαναπροσλάβει τους συνεργάτες και να πληρώνει τους μισθούς της άρχισε να κατασκευάζει ξανά στα συντρίμμια του εργοστασίου μαγειρικά σκεύη από μεταλλικά κράνη, καρότσια μεταφοράς και ομπρέλες. Οι συνεργάτες μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις συσκευές για τους ίδιους ή να τις ανταλλάξουν για τα προς το ζην. Τα πρώτα πιο πολύπλοκα προϊόντα ήταν τα μπουζί — για τα στρατιωτικά οχήματα των συμμάχων.

Οι φανοί αλλαγής τροχιάς που ξεκίνησαν να παράγονται το 1949 ήταν μια πρωτοφανής καινοτομία. Αντικατέστησαν τους δείκτες κατεύθυνσης αυτοκινήτων που είχε ξεκινήσει να παράγει η Bosch το 1927. (1950)
Οι φανοί αλλαγής τροχιάς που ξεκίνησαν να παράγονται το 1949 ήταν μια πρωτοφανής καινοτομία. Αντικατέστησαν τους δείκτες κατεύθυνσης αυτοκινήτων που είχε ξεκινήσει να παράγει η Bosch το 1927. (1950)
Μετά το τέλος του πολέμου η Bosch επικεντρώθηκε ξανά στα παλιά δυνατά σημεία της — έρευνα και ανάπτυξη και τα καινοτόμα προϊόντα που αυτές δημιουργούν. Οι ερευνητές της Bosch άρχισαν το 1948 να αναπτύσσουν ένα ηλεκτρονικό μικροσκόπιο για τη δική τους έρευνα υλικών. (1950)
Μετά το τέλος του πολέμου η Bosch επικεντρώθηκε ξανά στα παλιά δυνατά σημεία της — έρευνα και ανάπτυξη και τα καινοτόμα προϊόντα που αυτές δημιουργούν. Οι ερευνητές της Bosch άρχισαν το 1948 να αναπτύσσουν ένα ηλεκτρονικό μικροσκόπιο για τη δική τους έρευνα υλικών. (1950)
Η ποιότητα αποτελούσε πάντα βασικό κριτήριο για την Bosch. Η τυχαία δοκιμασία — όπως εδώ στην κατασκευή της κόρνας — ήταν επομένως υποχρεωτική. (1950)
Η ποιότητα αποτελούσε πάντα βασικό κριτήριο για την Bosch. Η τυχαία δοκιμασία — όπως εδώ στην κατασκευή της κόρνας — ήταν επομένως υποχρεωτική. (1950)
/

Εκτελεστής της διαθήκης του Robert Bosch και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου

Ο Robert Bosch πέθανε το 1942. Οι εκτελεστές της διαθήκης του ανασχημάτισαν την εταιρεία σύμφωνα με τις επιθυμίες του και τη διαθήκη του πριν από το 1945. Σκοπός ήταν η δημιουργία κέρδους αλλά και η διοχέτευση μέρους του πλεονάσματος σε φιλανθρωπικούς σκοπούς. Ο Hans Walz διοίκησε την εταιρεία ως διάδοχος του ιδρυτή της μέχρι το 1963.

Στη διαθήκη που έγραψε τέσσερα χρόνια πριν από τον θάνατό του το 1942 ο Robert Bosch θεωρούσε αναγκαία την "έντονη" περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας. Δεν όρισε συγκεκριμένο σκοπό αλλά έθεσε τα σημεία προσανατολισμού ώστε να βοηθήσει τους εκτελεστές της διαθήκης, οι οποίοι απεικονίζονται εδώ, να διαχειριστούν την εταιρεία. (1954)
Στη διαθήκη που έγραψε τέσσερα χρόνια πριν από τον θάνατό του το 1942 ο Robert Bosch θεωρούσε αναγκαία την "έντονη" περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας. Δεν όρισε συγκεκριμένο σκοπό αλλά έθεσε τα σημεία προσανατολισμού ώστε να βοηθήσει τους εκτελεστές της διαθήκης, οι οποίοι απεικονίζονται εδώ, να διαχειριστούν την εταιρεία. (1954)
Ο Hans Walz διαδέχθηκε τον Robert Bosch ως επικεφαλής στην εταιρεία (1953).
Ο Hans Walz διαδέχθηκε τον Robert Bosch ως επικεφαλής στην εταιρεία (1953).
/

Αντιμονοπωλιακές διαδικασίες — φόβος να χαθούν όλα

Οι βλέψεις των εθνοσοσιαλιστών ως προς την παγκόσμια δύναμη μπορούσαν να επιτευχθούν μόνο με την αρωγή των οικονομικά ισχυρών εταιρειών. Για αυτόν τον λόγο οι σύμμαχοι επεδίωξαν να διασπάσουν τους μεγάλους γερμανικούς εταιρικούς οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένης της Bosch. Ωστόσο η εταιρεία είχε μεγαλώσει οργανικά, το οποίο σήμαινε ότι τα μεμονωμένα της τμήματα δεν μπορούσαν να επιβιώσουν μόνα τους. Στο τέλος η εταιρεία Bosch παρέμεινε σχεδόν ανέπαφη, παρόλο που χρειάστηκε να γνωστοποιήσει όλες τις πατέντες της για χρήση από όλους τους ανταγωνιστές.

Η Bosch στράφηκε προς τους αγώνες αυτοκινήτων προκειμένου να βοηθήσει στην ανοικοδόμηση της εταιρείας κατά τη δεκαετία του 1950, έχοντας όμως αρχικά δημιουργήσει την "υπηρεσία αγώνων" για εργασίες συντήρησης και εφαρμογή ανταλλακτικών το 1937. Η επιτυχημένη χρήση της τεχνολογίας Bosch υπό δύσκολες συνθήκες ήταν καλή διαφήμιση για την αξιοπιστία και την αντοχή της.
Η Bosch στράφηκε προς τους αγώνες αυτοκινήτων προκειμένου να βοηθήσει στην ανοικοδόμηση της εταιρείας κατά τη δεκαετία του 1950, έχοντας όμως αρχικά δημιουργήσει την "υπηρεσία αγώνων" για εργασίες συντήρησης και εφαρμογή ανταλλακτικών το 1937. Η επιτυχημένη χρήση της τεχνολογίας Bosch υπό δύσκολες συνθήκες ήταν καλή διαφήμιση για την αξιοπιστία και την αντοχή της.
Τα κεντρικά γραφεία της Bosch στην οδό Breitscheidstrasse στη Στουτγκάρδη φωτίζονταν κάθε βράδυ (1951). Εδώ είναι που οι διευθυντές και οι "σύμμαχοι" αντιπρόσωποι της Bosch πολέμησαν για το μέλλον της εταιρείας κατά τη διάρκεια των αντιμονοπωλιακών διαδικασιών.
Τα κεντρικά γραφεία της Bosch στην οδό Breitscheidstrasse στη Στουτγκάρδη φωτίζονταν κάθε βράδυ (1951). Εδώ είναι που οι διευθυντές και οι "σύμμαχοι" αντιπρόσωποι της Bosch πολέμησαν για το μέλλον της εταιρείας κατά τη διάρκεια των αντιμονοπωλιακών διαδικασιών.
/
Σχέδιο της υδρογείου με τα σημεία αναφοράς διάσημων πρωτευουσών παγκοσμίως.

"Κατασκευάζονται σε όλο τον κόσμο" — νέοι δρόμοι προς μια διεθνή εταιρεία

Πριν τον πόλεμο πάνω από το 50 τοις εκατό των πωλήσεων της Bosch προέρχονταν από τη διεθνή επιχειρηματική δραστηριότητα. Αλλά μετά το 1945 ήταν σχεδόν μηδέν και τα διεθνή περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας είχαν απαλλοτριωθεί. Χάρη στις καλές μακροχρόνιες σχέσεις με τους εταίρους και λόγω των ταχέως αναπτυσσόμενων αγορών σε χώρες όπως η Βραζιλία και η Ινδία η δημιουργία ενός παγκοσμίου δικτύου ήταν άμεση. Παρόλα αυτά οι διεθνείς πωλήσεις μόλις το 1960 ξεπέρασαν και πάλι το 20 τοις εκατό των πωλήσεων της Bosch.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950 η κατασκευή γίνονταν κυρίως στη Γερμανία. Για την αποστολή των εξαγωγών σε όλο τον κόσμο απαιτούνταν σύνθετες εφοδιαστικές αλυσίδες μεταφορών. Αυτό το σύστημα μεταφοράς κιβωτίων αποτελούσε τεχνολογία αιχμής εκείνη την εποχή. (1951)
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950 η κατασκευή γίνονταν κυρίως στη Γερμανία. Για την αποστολή των εξαγωγών σε όλο τον κόσμο απαιτούνταν σύνθετες εφοδιαστικές αλυσίδες μεταφορών. Αυτό το σύστημα μεταφοράς κιβωτίων αποτελούσε τεχνολογία αιχμής εκείνη την εποχή. (1951)
Η Bosch ξεκίνησε να δημιουργεί εγκαταστάσεις κατασκευής σε όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950. Το παράρτημα της Bosch στο Clayton κοντά στη Μελβούρνη προμήθευε την αυστραλιανή αυτοκινητοβιομηχανία με ηλεκτρολογικό εξοπλισμό όπως τα συστήματα ανάφλεξης, τα συστήματα υαλοκαθαριστήρων, οι κόρνες, οι γεννήτριες, οι εκκινητήρες και τα συστήματα φωτισμού. (1960)
Η Bosch ξεκίνησε να δημιουργεί εγκαταστάσεις κατασκευής σε όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950. Το παράρτημα της Bosch στο Clayton κοντά στη Μελβούρνη προμήθευε την αυστραλιανή αυτοκινητοβιομηχανία με ηλεκτρολογικό εξοπλισμό όπως τα συστήματα ανάφλεξης, τα συστήματα υαλοκαθαριστήρων, οι κόρνες, οι γεννήτριες, οι εκκινητήρες και τα συστήματα φωτισμού. (1960)
Το ερευνητικό όχημα της Bosch στο προαύλιο του στόλου στη Στουτγκάρδη είναι εξοπλισμένο με πολλούς διαφορετικούς προβολείς και κόρνες που χρησιμοποιούνται σε όλο τον κόσμο. Αυτό χρησιμοποιούνταν για τη διενέργεια δοκιμών στην οδική κυκλοφορία. (1954)
Το ερευνητικό όχημα της Bosch στο προαύλιο του στόλου στη Στουτγκάρδη είναι εξοπλισμένο με πολλούς διαφορετικούς προβολείς και κόρνες που χρησιμοποιούνται σε όλο τον κόσμο. Αυτό χρησιμοποιούνταν για τη διενέργεια δοκιμών στην οδική κυκλοφορία. (1954)
/

Κομψότητα και τελειότητα — τεχνολογία καταναλωτή

Στις αρχές τις δεκαετίας του 1950 η Bosch έφερε στην αγορά προϊόντα τα οποία αντιπροσώπευαν το γερμανικό και ευρωπαϊκό οικονομικό θαύμα και ικανοποιούσαν τις απαιτήσεις των καταναλωτών καθώς οι δύσκολες εποχές πλησίαζαν προς το τέλος τους. Σε αυτά περιλαμβάνονταν οι οικιακές συσκευές και τα δράπανα χειρός για όσους αρέσκονταν στα μαστορέματα. Τα βασικά προϊόντα όπως τα ραδιόφωνα αυτοκινήτων σημείωναν εκατομμύρια πωλήσεις.

Ανάμεσα στα προϊόντα που παρουσιάστηκαν τη δεκαετία του 1950 ήταν τα πλυντήρια ρούχων, εδώ τα βλέπετε στο εξώφυλλο ενός διαφημιστικού φυλλαδίου από το 1958.
Ανάμεσα στα προϊόντα που παρουσιάστηκαν τη δεκαετία του 1950 ήταν τα πλυντήρια ρούχων, εδώ τα βλέπετε στο εξώφυλλο ενός διαφημιστικού φυλλαδίου από το 1958.
Η Bosch είχε παρουσιάσει το πρώτο της ψυγείο στις αρχές του 1933, το οποίο όμως έγινε πραγματικά προσιτό μετά τον πόλεμο που εμφανίστηκε η ανάγκη εξοικονόμησης χρόνου και ξεκίνησε η μαζική παραγωγή χρήματος. (1958)
Η Bosch είχε παρουσιάσει το πρώτο της ψυγείο στις αρχές του 1933, το οποίο όμως έγινε πραγματικά προσιτό μετά τον πόλεμο που εμφανίστηκε η ανάγκη εξοικονόμησης χρόνου και ξεκίνησε η μαζική παραγωγή χρήματος. (1958)
/

Οικιακή συσκευή Bosch

Σενάριο πωλήσεων για τον μεταποιητή τροφίμων στο κατάστημα πώλησης στη Στουγκάρδη (1962)

"Νέα εποχή" ξημερώνει για την κουζίνα

Ο επεξεργαστής τροφίμων της Bosch σηματοδότησε μια νέα εποχή και χαρακτηρίστηκε ως «ο βοηθός» της νοικοκυράς στην κουζίνα.

Το προϊόν ήταν άκρως ελκυστικό ειδικά στις πολυμελείς οικογένειες, καθώς διευκόλυνε την επεξεργασία μεγάλων όγκων φαγητού: γρήγορη προετοιμασία φρούτων και λαχανικών και άμεση συντήρηση για μεταγενέστερη χρήση

Ο επεξεργαστής τροφίμων της Bosch ήταν μια πολυλειτουργική συσκευή που μπορούσε να κόψει, να ζυμώσει , να τρίψει, να στίψει ακόμη και να πολτοποιήσει.

Φωτογραφία: Σενάριο πωλήσεων για τον επεξεργαστή τροφίμων στο κατάστημα πώλησης στη Στουγκάρδη (1962)

Επαναφορά παλαιών καινοτομιών — σύστημα ψεκασμού βενζίνης σε αυτοκίνητα

Το Gutbrod Superior ήταν το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο που εξοπλίστηκε με σύστημα ψεκασμού βενζίνης Bosch. Αυτό μείωσε την κατανάλωση σχεδόν 20 τοις εκατό συγκριτικά με τους εξαερωτήρες και ενίσχυσε την απόδοση. (1952)
Το Gutbrod Superior ήταν το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο που εξοπλίστηκε με σύστημα ψεκασμού βενζίνης Bosch. Αυτό μείωσε την κατανάλωση σχεδόν 20 τοις εκατό συγκριτικά με τους εξαερωτήρες και ενίσχυσε την απόδοση. (1952)

Η τεχνολογία των προϊόντων Bosch χρονολογείται την προπολεμική περίοδο. Η Εταιρεία προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστική έπρεπε να καινοτομήσει. Το σύστημα ψεκασμού βενζίνης που δημιούργησε αρχικά η Bosch για κινητήρες αεροσκαφών εμφανίστηκε ως καινοτομία στα αυτοκίνητα στις αρχές της δεκαετίας του 1950.

Το Bosch Combi

Ένα “Bosch Combi” για όσους αρέσκονται στα μαστορέματα — με την πρακτική θήκη μεταφοράς του (1952)

Το ηλεκτρικό εργαλείο για το σπίτι

Η μόδα του μαστορέματος έγινε επικερδής επιχείρηση για την Bosch. Το ηλεκτρικό εργαλείο "Bosch Combi" που παρουσιάστηκε το 1952 μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους ανάλογα με το επιλεγμένο προσάρτημα: ως τρυπάνι, ως κατσαβίδι, ως μηχανή λείανσης ή κοπτική μηχανή. Το προϊόν αυτό δημιούργησε μια εντελώς νέα αγορά στην Ευρώπη για κάτι που μέχρι πρότινος θεωρείτο ανδρική υπόθεση — "τα μαστορέματα" τα οποία γίνονταν κυρίως σε αποθήκες και γκαράζ.

Η συσκευασία του σετ, με τα στάνταρ προσαρτήματα περιελάμβανε μία θήκη ή μια ξύλινη κασετίνα για ανάρτηση στον τοίχο. Η Bosch δημιούργησε και μια δεύτερη βασική σειρά ηλεκτρικών εργαλείων προκειμένου να συμπληρώσει την επαγγελματική προϊοντική της γκάμα για τα εργοτάξια

Φωτογραφία: Ένα “Bosch Combi” για όσους αρέσκονται στα μαστορέματα — με την πρακτική θήκη μεταφοράς του (1952)

Ηλεκτρολογικά συστήματα — ένας επιχειρηματικός κλάδος με ιδιαιτερότητες

Η Bosch ξεκίνησε να αναπτύσσει ηλεκτρονικά εξαρτήματα στα μέσα της δεκαετίας του 1950. Το πρώτο από αυτά ήταν το "variode" το οποίο η Bosch ξεκίνησε να παράγει το 1958. Ακολούθησαν τα τρανζίστορ και από το 1970 τα ολοκληρωμένα κυκλώματα. Τα παραπάνω είχαν πολλούς επικριτές, ωστόσο σχεδιάστηκαν με ενθουσιασμό από τους δημιουργούς τους, αποτελώντας σήμερα τον κύριο επιχειρηματικό τομέα της Bosch.

Ένα εντυπωσιακό εξάρτημα — μικρότερο από ένα μπιζέλι και δυσδιάκριτο στη φωτογταφία μιας γεννήτριας ρυθμιστή. Εφόσον το 1958 μπήκε στη μαζική παραγωγή αυτό το καινοτόμο εξάρτημα ημιαγωγού βελτίωσε τον τρόπο που η γεννήτρια φορτίζει τη μπαταρία — ειδικά όταν βρίσκεται σε αδρανή κυκλοφορία.
Ένα εντυπωσιακό εξάρτημα — μικρότερο από ένα μπιζέλι και δυσδιάκριτο στη φωτογταφία μιας γεννήτριας ρυθμιστή. Εφόσον το 1958 μπήκε στη μαζική παραγωγή αυτό το καινοτόμο εξάρτημα ημιαγωγού βελτίωσε τον τρόπο που η γεννήτρια φορτίζει τη μπαταρία — ειδικά όταν βρίσκεται σε αδρανή κυκλοφορία.
Τα πρώτα ηλεκτρολογικά εξαρτήματα από τη Bosch είχαν για βάση τους το γερμάνιο, αργότερα το πυρίτιο και τους κρυστάλλους. Η εικόνα αυτή δείχνει την κατασκευή ενός κρυστάλλου από γερμάνιο. (1961)
Τα πρώτα ηλεκτρολογικά εξαρτήματα από τη Bosch είχαν για βάση τους το γερμάνιο, αργότερα το πυρίτιο και τους κρυστάλλους. Η εικόνα αυτή δείχνει την κατασκευή ενός κρυστάλλου από γερμάνιο. (1961)
/