Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Η Bosch στην Ελλάδα
Ιστορία της εταιρείας

Διεθνή βήματα 1906–1925

Το γραφείο πωλήσεων ΗΠΑ στη Νέα Υόρκη c. 1908.

Η θεαματική πορεία της εταιρείας παγκοσμίως, διεκόπη απότομα από τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο. Μετά τη λήξη του, ο Bosch έπρεπε να καινοτομήσει προκειμένου να ορθοποδήσει.

Σχέδιο του γραμματόσημου με το εργοστάσιο της Bosch στη Νέα Υόρκη το 1947.

Το πέρασμα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού — παρουσία στις Ηνωμένες Πολιτείες

Όλα ξεκίνησαν με τη διαφήμιση του συστήματος μαγνητικής ανάφλεξης στις εφημερίδες των ΗΠΑ, που το 1906 απέφερε πωλήσεις αξίας ενός εκατομμυρίου δολαρίων και διπλασιάστηκαν μέσα σε ένα χρόνο. Η επιχειρηματική δραστηριότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν τόσο επιτυχημένη που το 1912 η Bosch ξεκίνησε την κατασκευή του κορυφαίου προϊόντος της σε εργοστάσιο ιδιοκτησίας της στο Σπρίνγκφιλντ στη Μασαχουσέτη.

Το σύστημα μαγνητικής ανάφλεξης Bosch έφτασε επιτέλους και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ήταν η διαφήμιση του 1906 που πυροδότησε την εμπορική επιτυχία της Bosch.
Το σύστημα μαγνητικής ανάφλεξης Bosch έφτασε επιτέλους και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ήταν η διαφήμιση του 1906 που πυροδότησε την εμπορική επιτυχία της Bosch.
Το γραφείο πωλήσεων ΗΠΑ στη Νέα Υόρκη c. 1908. Εκτός από το υπάρχον υποκατάστημα στο Σικάγο ιδρύθηκαν δύο ακόμη στο Σαν Φρανσίσκο το 1909 και στο Ντιτρόιτ το 1910.
Το γραφείο πωλήσεων ΗΠΑ στη Νέα Υόρκη c. 1908. Εκτός από το υπάρχον υποκατάστημα στο Σικάγο ιδρύθηκαν δύο ακόμη στο Σαν Φρανσίσκο το 1909 και στο Ντιτρόιτ το 1910.
/

Η επιχειρηματική δραστηριότητα εκτός Γερμανίας

Μέχρι το 1910 η Bosch ήταν γνωστή σε όλες τις ηπείρους. Στο Ηνωμένο Βασίλειο περισσότερο από το 90 τοις εκατό των αυτοκινήτων διέθεταν συστήματα μαγνητικής ανάφλεξης Bosch.
Μέχρι το 1910 η Bosch ήταν γνωστή σε όλες τις ηπείρους. Στο Ηνωμένο Βασίλειο περισσότερο από το 90 τοις εκατό των αυτοκινήτων διέθεταν συστήματα μαγνητικής ανάφλεξης Bosch.

Εκτός από τις Ηνωμένες Πολιτείες η Bosch έστρεψε το ενδιαφέρον της και σε άλλες αγορές σε όλο τον κόσμο. Με γραφεία πωλήσεων στην Νότια Αφρική από το 1906, στην Αυστραλία από το 1907, στην Αργεντινή από το 1908, στην Κίνα από το 1909 και στην Ιαπωνία από το 1911, το δίκτυο αντιπροσώπων της Bosch καλύπτει όλες τις ηπείρους. Το 1913 η επιχειρηματική δραστηριότητα εκτός Γερμανίας υπολογίζονταν στο 88 τοις εκατό των πωλήσεων της εταιρείας.

Νέα προϊόντα — φώτα, γεννήτριες και εκκινητήρες

Όταν τα αυτοκίνητα έγιναν ένα αντικείμενο καθημερινής χρήσης και οι υψηλότερες ταχύτητες απαιτούσαν μεγαλύτερη ασφάλεια, η Bosch παρουσιάσε το 1913 και το 1914 τα κατάλληλα προϊόντα. Εκτός από το "Φως της Bosch" — ένα ηλεκτρικό σύστημα φωτισμού αποτελούμενο από προβολείς, μία γεννήτρια, έναν ρυθμιστή και μία μπαταρία που καθιστούσε την οδήγηση τη νύχτα ασφαλέστερη, ο εκκινητήρας προσέδωσε αξιοπιστία.

Το αυτοκίνητο που ανήκε στον τελευταίο Τσάρο της Ρωσίας, ένα Delaunay-Belleville διέθετε σύστημα φωτισμού και ανάφλεξης και ηλεκτρικό εκκινητήρα από την Bosch.
Το αυτοκίνητο που ανήκε στον τελευταίο Τσάρο της Ρωσίας, ένα Delaunay-Belleville διέθετε σύστημα φωτισμού και ανάφλεξης και ηλεκτρικό εκκινητήρα από την Bosch.
Το σύστημα φωτισμού αυτοκινήτων της Bosch σε μια Mercedes 10/25 HP με γεννήτρια, προβολείς και ρυθμιστή (c. 1913).
Το σύστημα φωτισμού αυτοκινήτων της Bosch σε μια Mercedes 10/25 HP με γεννήτρια, προβολείς και ρυθμιστή (c. 1913).
/
Σχέδιο γερμανών στρατιωτών στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η καταστροφή — ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος

Με το ξέσπασμα του πολέμου το 1914 η Bosch προκειμένου να ελαχιστοποιήσει τις δυσχέρειες δημιούργησε αμέσως σε μια νέα αίθουσα που αρχικά προορίζονταν για την κατασκευή προβολέων, ένα νοσοκομείο.
Με το ξέσπασμα του πολέμου το 1914 η Bosch προκειμένου να ελαχιστοποιήσει τις δυσχέρειες δημιούργησε αμέσως σε μια νέα αίθουσα που αρχικά προορίζονταν για την κατασκευή προβολέων, ένα νοσοκομείο.

Με το ξέσπασμα του πρώτου παγκοσμίου πολέμου το 1914 όλες οι ξένες αγορές εξαφανίστηκαν μέσα σε μία νύκτα, η έρευνα και η ανάπτυξη διεκόπηκαν και η παραγωγή στράφηκε προς τον οπλισμό. Αντί για συστήματα μαγνητικής ανάφλεξης η Bosch άρχισε να κατασκευάζει πυροκροτητές οβίδων. Σχεδόν το μισό εργατικό δυναμικό κλήθηκε να εκπληρώσει στρατιωτική θητεία και οι γυναίκες ανέλαβαν τη δουλειά τους. Από όσους επιστρατεύθηκαν 453 συνεργάτες δεν επέστρεψαν ποτέ από τον πόλεμο.

Λογότυπο της Bosch

Σκίτσο του νέου λογότυπου (1918)

Το νέο σήμα κατατεθέν παγκοσμίως

Τα γραφεία πωλήσεων και τα σήματα κατατεθέν κατασχέθηκαν κατά τη διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου. Ωστόσο η εξαγορασμένη εταιρεία Bosch στις Ηνωμένες Πολιτείες συνέχισε να χρησιμοποιεί τα ευρέως γνωστά σήματα κατατεθέν στης Bosch για διαφημίσεις. Προκειμένου να αποφευχθεί κάθε σύγχυση ο αρχιεφευρέτης Gottlob Honold σχεδίασε γρήγορα μια νέα άγκυρα μέσα σε έναν κύκλο το σήμα κατατεθέν για το 1918 το οποίο παραμένει ακόμη άρρηκτα συνδεδεμένο με την Bosch μέχρι και σήμερα.

Φωτογραφία: Σκίτσο του νέου λογότυπου (1918)

Νέο ξεκίνημα — ενάντια σε κάθε εμπόδιο

Μετά το τέλος του πολέμου το 1917 η μετονομασμένη ανώνυμη εταιρεία Robert Bosch AG αντιμετώπισε τεράστιες προκλήσεις. Η επιστροφή στην παγκόσμια αγορά προσέκρουσε στον αυξημένο ανταγωνισμό και οι πατέντες τις είχαν ανακληθεί. Αλλά η εγκατάλειψη του στόχου δεν ήταν επιλογή. Οι παλιές επαφές ανανεώθηκαν ,νέες αγορές άνοιξαν και παράλληλα η εταιρεία επικεντρώθηκε στην καινοτομία.

Η κατασκευή και οι δοκιμές λειτουργούσαν με ταχύτατους ρυθμούς στο εργοστάσιο φώτων στο Feuerbach κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1920, προκειμένου η εταιρεία να καλύψει το χαμένο έδαφος της τεχνικής προόδου που έχασε λόγω του πολέμου.
Η κατασκευή και οι δοκιμές λειτουργούσαν με ταχύτατους ρυθμούς στο εργοστάσιο φώτων στο Feuerbach κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1920, προκειμένου η εταιρεία να καλύψει το χαμένο έδαφος της τεχνικής προόδου που έχασε λόγω του πολέμου.
Μαζί με τον επί πολλά χρόνια Σουηδό συνεργάτη του Fritz Egnell, ο Bosch ίδρυσε το 1921 στη Σουηδία την AB Robo για τις πωλήσεις των προϊόντων Bosch στη Σκανδιναβία.
Μαζί με τον επί πολλά χρόνια Σουηδό συνεργάτη του Fritz Egnell, ο Bosch ίδρυσε το 1921 στη Σουηδία την AB Robo για τις πωλήσεις των προϊόντων Bosch στη Σκανδιναβία.
/

Νέα εξαρτήματα αυτοκινήτων — υαλοκαθαριστήρες και κόρνα

Οι δραστηριότητες που διεκόπηκαν λόγω του πολέμου ξεκίνησαν πάλι. Η ασφάλεια αποτελούσε πρωταρχικό μέλημα για τους κατασκευαστές στην Bosch. Τα φώτα για μοτοσυκλέτες και ποδήλατα, η κόρνα της Bosch, οι υαλοκαθαριστήρες και η ανάφλεξη μπαταρίας προστέθηκαν στο χαρτοφυλάκιο προϊόντων μέχρι το 1926.

Σχεδιασμός άψογης αισθητικής από το τμήμα μηχανικών και θορυβώδης — η κόρνα Bosch (1921)
Σχεδιασμός άψογης αισθητικής από το τμήμα μηχανικών και θορυβώδης — η κόρνα Bosch (1921)
Αφότου το σύστημα φωτισμού της Bosch κατέλαβε με επιτυχία τη θέση του στα οχήματα, στις αρχές της δεκαετίας του 1920 η εταιρεία εστίασε την προσοχή της στις μοτοσυκλέτες όπως η Indian-brand machine το 1921.
Αφότου το σύστημα φωτισμού της Bosch κατέλαβε με επιτυχία τη θέση του στα οχήματα, στις αρχές της δεκαετίας του 1920 η εταιρεία εστίασε την προσοχή της στις μοτοσυκλέτες όπως η Indian-brand machine το 1921.
Η καλή ορατότητα κατά τη βροχή ήταν ζωτικής σημασίας μέτρο ασφαλείας. Η Bosch το προέβλεψε αυτό από το 1926 με τους υαλοκαθαριστήρες.
Η καλή ορατότητα κατά τη βροχή ήταν ζωτικής σημασίας μέτρο ασφαλείας. Η Bosch το προέβλεψε αυτό από το 1926 με τους υαλοκαθαριστήρες.
/

Bosch Car Service

Ο φανός της Bosch Service έγινε το σήμα κατατεθέν του εργαστηρίου.

Πρότυπη εξυπηρέτηση πελατών

Ένα δίκτυο εργαστηρίων επισκευής και αντικατάστασης που ακολουθούν το ίδιο πρότυπο εξυπηρέτησης δεν ήταν κάτι καινούριο, καθώς υπήρχε ήδη στις Ηνωμένες Πολιτείες και πριν από τον πόλεμο. Το 1921 η Bosch παρουσίασε τα συνεργεία της "Bosch Car Service" εκτός Γερμανίας τα οποία αναπτύχθηκαν τόσο γρήγορα που μέχρι το 1930 έφτασαν τα 2.750 σε 70 χώρες. Τα εργαστήρια αυτά συντέλεσαν στην εξάπλωση του ονόματος της Bosch σε όλο τον κόσμο.

Φωτογραφία: Ο φανός της Bosch Service έγινε το σήμα κατατεθέν του εργαστηρίου.

Η γραμμή παραγωγής

Ήταν πλέον σαφές ότι η ποιότητα του ανταγωνισμού ήταν ισοδύναμη της ποιότητας της Bosch ενώ κατασκεύαζαν γρηγορότερα και πιο οικονομικά. Ένας από τους λόγους ήταν η γραμμή παραγωγής την οποία η Bosch άρχισε να εφαρμόζει βήμα βήμα από το 1925. Ενώ χρειάζονταν 50 μέρες για την κατασκευή ενός ολοκληρωμένου συστήματος ανάφλεξης η γραμμή παραγωγής το μείωνε μόνο σε πέντε.

Η παραγωγή προβολέων στην Bosch πριν από τη γραμμή παραγωγής (1925).
Η παραγωγή προβολέων στην Bosch πριν από τη γραμμή παραγωγής (1925).
Η παραγωγή προβολέων στην Bosch μετά από την εφαρμογή της γραμμής παραγωγής (1926).
Η παραγωγή προβολέων στην Bosch μετά από την εφαρμογή της γραμμής παραγωγής (1926).
/